Gliwicka Platforma Partycypacyjna

AKTUALNOŚCI
2025-03-18
Nabór wniosków GBO już od 24 marca!
Gliwicki Budżet Obywatelski
Skonsultuj swój wniosek!
24 marca startuje XIII edycja Gliwickiego Budżetu Obywatelskiego!
Gliwice rozpoczynają XIII edycję budżetu obywatelskiego, dając mieszkańcom wyjątkową okazję do zgłoszenia własnych pomysłów na rozwój dzielnic oraz całego miasta. Nabór wniosków trwa od 24 marca do 11 kwietnia 2025 roku.
Budżet GBO 2026 – Kwota przeznaczona na projekty
W tym roku Gliwice przeznaczą łącznie 7 875 000 zł na realizację projektów w ramach budżetu obywatelskiego. Z tej kwoty 6 875 000 zł trafi na projekty realizowane w poszczególnych dzielnicach miasta, a 1 000 000 zł będzie przeznaczone na zadania ogólnomiejskie.
Kto może zgłaszać projekty i jakie zasady obowiązują?
Każdy mieszkaniec Gliwic może zgłosić projekt w budżecie obywatelskim. Istnieją jednak pewne zasady:
- Projekty dzielnicowe mogą zgłaszać jedynie mieszkańcy danej dzielnicy.
- Projekty ogólnomiejskie mogą zgłaszać wszyscy gliwiczanie, jednak muszą uzyskać poparcie co najmniej 100 osób. Poparcie można wyrazić zarówno na papierowych listach, jak i elektronicznie, korzystając z formularza dostępnego na stronie www.decydujmyrazem.gliwice.pl.
- Każdy mieszkaniec może zgłosić maksymalnie dwa projekty – jeden ogólnomiejski i jeden dzielnicowy.
Jakie kryteria musi spełniać projekt?
Proponowane projekty powinny spełniać m.in. następujące kryteria:
- Muszą odpowiadać na potrzeby mieszkańców i mieścić się w kompetencjach samorządu.
- Projekty inwestycyjne i remontowe muszą dotyczyć nieruchomości będących własnością miasta.
- Projekty muszą być zgodne z obowiązującymi przepisami prawa i możliwe do realizacji w jednym roku budżetowym.
- Projekty tzw. „miękkie” (np. warsztaty, zajęcia sportowe, edukacyjne) powinny by jak najbardziej ogólnodostępne (czyli np. mogą to być wydarzenia otwarte, jak festyny czy kina plenerowe, albo dla określonej grupy uczestników, ale wtedy przeprowadzona zostanie otwarta rekrutacja dla mieszkańców danej dzielnicy).
Przy zgłaszaniu projektów do GBO warto pamiętać o kilku zasadach:
- Nie wskazuj realizatora ani dostawców – ich wybór nastąpi na etapie realizacji zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Chroń dane osobowe – nie podawaj danych osób prywatnych w projekcie.
- Pamiętaj o osobach ze specjalnymi potrzebami – projekty powinny być w jak najszerszym zakresie dostępne dla wszystkich.
Jak złożyć wniosek?
Zgłoszenie projektu jest proste! Można to zrobić elektronicznie, korzystając z formularza na platformie DecydujMY razem! pod adresem www.decydujmyrazem.gliwice.pl, gdzie dostępny jest również poradnik dla wnioskodawców. Wnioski można składać także na papierze, bezpośrednio w siedzibach Centrum 3.0 – Gliwickiego Ośrodka Działań Społecznych, Urzędzie Miejskim w Gliwicach lub wysłać pocztą na adres Centrum 3.0.
W razie wątpliwości pracownicy Centrum 3.0 służą pomocą w zakresie wypełniania formularzy – można się z nimi skonsultować od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00-18:00, osobiście w siedzibie Centrum przy ul. Jagiellońskiej 21 lub pod numerem telefonu: 32 238 24 55.
Skonsultuj swój pomysł! Zapraszamy na spotkania w dzielnicach
Masz pomysł, ale chciałbyś omówić go ze specjalistą z danej jednostki? Chcesz dopytać o kwestie techniczne, własności lub orientacyjne koszty? Przyjdź na jedno ze spotkań konsultacyjnych, popracujmy wspólnie nad Twoim pomysłem! Centrum 3.0 we współpracy z wydziałami UM i jednostkami zaplanowało 6 spotkań, które odbędą się w różnych punktach miasta. Spotkania są adresowane do wszystkich mieszkańców, niezależnie od dzielnicy zamieszkania – można więc wybrać najdogodniejszą lokalizację lub odpowiadający termin. Harmonogram spotkań konsultacyjnych przedstawia się następująco:
- Siedziba Rady Dzielnicy Ostropa, ul. Architektów 109 – 24.03.2025 r., godz. 16:30-18:00,
- Sośnicki Salonik Kulturalny, ul. Skarbnika 3 – 25.03.2025 r., godz. 16:00-18:00,
- Centrum 3.0 – 2.04.2025 r., godz. 16:00-18:00, Jagiellońska 21
- Centrum 3.0 – 7.04.2025 r., godz. 16:30-18:00, Studzienna 6
- Siedziba Rady Dzielnicy Obrońców Pokoju, ul. Wiązowa 10 – 8.04.2025 r., godz. 16:00-18:00,
- Centrum Sportowo-Kulturalne "Łabędź”, ul. Partyzantów 25 – 31.03.2025 r., godz. 16:00-18:00.
Głosowanie na projekty
Po zakończeniu naboru i oceny wniosków, rozpocznie się głosowanie, które w tym roku odbędzie się w dniach 25 sierpnia – 15 września. Wyniki głosowania zostaną ogłoszone do 15 października 2025 roku. Realizacja wybranych projektów rozpocznie się w 2026 roku.