Gliwicka Inicjatywa Lokalna
Czym jest Inicjatywa lokalna ?
W dużym skrócie inicjatywa lokalna oznacza wspólne realizowanie przez wnioskodawcę i miasto działań na rzecz społeczności lokalnej. Co istotne – w ramach tego narzędzia mieszkańcy nie tylko składają wniosek dotyczący konkretnego przedsięwzięcia, ale również deklarują i biorą udział w jego realizacji oraz odpowiadają za przyjęte zobowiązania.
Jakie pomysły można zrealizować w ramach Gliwickiej Inicjatywy Lokalnej ?
Mieszkańcy w ramach inicjatywy lokalnej mogą zgłaszać propozycje, które muszą mieścić się w katalogu zadań wskazanych w Ustawie o działalności pożytku publicznego. Wśród nich mogą być zarówno propozycje o charakterze inwestycyjnym, jak i tzw. zadania miękkie, np. różnego rodzaju warsztaty, spotkania, imprezy kulturalne czy sportowe.
Co ważne, zadania inwestycyjne mogą być prowadzone także na terenach nie będących we władaniu miasta, ale np. dzierżawionych lub należących do wspólnot mieszkaniowych czy spółdzielni.
Jak powinno wyglądać zaangażowanie mieszkańca w realizację projektu?
Wnioskodawca musi być aktywnie zaangażowany w realizację swojego pomysłu. Na etapie jego zgłaszania może zadeklarować świadczenie pracy społecznej, świadczenia pieniężne lub rzeczowe. Mieszkaniec nie musi całego wkładu własnego realizować sam, może korzystać ze wsparcia partnerów, takich jak np. organizacje pozarządowe, spółdzielnie czy wspólnoty mieszkaniowe.
Gdzie znajduje się formularz wniosku i co należy do niego dołączyć?
Aby ubiegać się o wsparcie dla inicjatywy lokalnej, wnioskodawca musi wskazać, jakiej pomocy od miasta oczekuje oraz jaki będzie jego udział w realizacji zadania. Przy pisaniu wniosku można skorzystać z pomocniczego formularza wniosku, który został przygotowany tak, by ułatwić prawidłowe opisanie zadania oraz zakresów zaangażowania mieszkańców i miasta.
Do wniosku należy dołączyć pozytywną opinię dla swojego pomysłu właściwej rady dzielnicy (jeżeli została ona wybrana), a do wniosków o realizację zadań na terenie nieruchomości niepozostających we władaniu miasta Gliwice dodatkowo odpowiednie oświadczenie władającego nieruchomością.
Do kiedy można składać wnioski?
Wnioski można składać przez cały rok. Ważna datą jednak jest 19 sierpnia 2022 - wnioski złożone do tego dnia będą miały szansę być skierowane do realizacji w 2023 roku. Wnioski złożone po tym terminie będą oceniane na bieżąco, jednak będą mogły być kierowane do realizacji dopiero w roku 2024.
Gdzie złożyć wniosek?
Sugeruje się następujące miejsca składania wniosków:
- pisemnie w siedzibie Centrum 3.0 – Gliwickiego Ośrodka Działań Społecznych przy ul. Zwycięstwa 1 w godzinach urzędowania lub listownie na powyżej wskazany adres Centrum; o dacie złożenia wniosku decyduje data jego doręczenia przez operatora pocztowego do siedziby Centrum;
- pisemnie w Urzędzie Miejskim w Gliwicach przy ul. Zwycięstwa 21 – w Biurze Obsługi Interesantów oraz w filii Urzędu Miejskiego przy ul. Jasnej 31A, w godzinach urzędowania,
- za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres Centrum: gods@gods.gliwice.eu
- za pośrednictwem platformy - pobierając formularz tutaj>>
- za pośrednictwem platformy ePUAP na adres skrzynki Gliwickiego Ośrodka Działań Społecznych: /GCOP/SkrytkaESP; wniosek należy złożyć poprzez wybranie usługi „pismo ogólne”, dodając wypełniony wniosek.
Przed złożeniem wniosków zachęcamy do konsultacji z pracownikami Centrum 3.0, którzy pomogą w ich przygotowaniu (tel. 32/238 24 55).
Procedurę Gliwickiej Inicjatywy Lokalnej regulują poniższe dokumenty:
- Uchwała nr XXIII/457/2021 Rady Miasta Gliwice w sprawie Gliwickiej Inicjatywy Lokalnej (pliki w formacie pdf),
- Uchwała nr XXVIII/590/2021 Rady Miasta Gliwice w sprawie zmiany uchwały nr XXIII/457/2021 w sprawie Gliwickiej Inicjatywy Lokalnej
- Zarządzenie Nr PM – 5400/2022 Prezydenta Miasta Gliwice z dnia 28 stycznia 2022 r. w sprawie Gliwickiej Inicjatywy Lokalnej 2023